tisdag 14 oktober 2008

Äldre, latare och tyngre

Usch, vad det var jobbigt att springa 1 500 på bana i kväll. Och ändå gick det inte särskilt fort. Jag var 17 (sjutton) sekunder långsammare än förra hösten.
Det finns flera möjliga orsaker:
  • Man blir sämre med åren! Visst, men inte drygt elva sekunder per kilometer, hoppas jag.
  • Sämre tränad? Nej, inte en chans. En koll i träningsdagböcker säger att jag tränat mera i år jämför med 2007. Antalet träningstillfällen januari-september ökade från 93 till 116. Antalet timmar träning ökade från 80 till 95.
  • Sjuk? Nej, lite hostig kanske. (Typiskt manligt att påtala den skavanken.)
  • Omotiverad? H55plus flåsade mig i nacken de första 300 meterna, men efter det kände jag mig ensam. Kan ha bidragit mentalt.
  • Dålig dagsform? Vi får hoppas på det. Jag körde ju ett hårt grusvägspass i söndags och ett skogspass, dock ganska lugnt), i går. Tillsammans borde väl de passen sitta i benen, eller hur?
  • Lat? Ja, förmågan att plåga sig har kanske minskat de senaste åren.
  • Vikten? Visst var det väl i oktober-december jag gick upp i vikt, från 66 till 70.
Analys: Jag är bättre tränad och är frisk MEN är äldre, latare och tyngre än för ett år sedan. (Kul utveckling.) Dessutom hade jag ingen hare/jägare och hade tränat hårt för nära inpå banloppet.

I morgon är det jobb igen. På lunchen blir det troligen piptest. Jag lovar att försöka plåga mig upp till nivå 12.

Inga kommentarer: