söndag 5 oktober 2008

Inget 25-manna i år

När jag sprang orientering som ung fanns inte samma utbud av ungdomstävlingar och breddarrangemang som i dag. Ungdomens tiomila blev stort i mitten av 80-talet och Daladubbeln kom man till långväga ifrån först i slutet av 80-talet. 25-manna, denna fantastiska kamp mellan orienteringsklubbarna hörde jag aldrig talas om hemma i Mjölby under min tid som aktiv fram till 1976, vilket inte är så konstigt eftersom även detta arrangemang blev något för alla Sveriges klubbar först en bra bit in på 80-talet.
Tiomila och O-ringen i all ära, men 25-manna är nog det bästa av det bästa när det gäller orientering. Här får klubbarna använda hela sin bredd, från unga löpare till gamla.
25-manna har blivit ett måste för mig sedan nystarten som gubborienterare för några år sedan. De senaste fyra åren har jag varit med.
Men i år kan jag inte!
Så jag får inte springa i den här skogen. (TC är på gärdena i övre delen av satellitbilden.)
Lycka till, ni andra almbyiter

Inga kommentarer: