måndag 22 juni 2009

Sisu Radio

Det händer att jag finner mig själv lyssnandes på Sisu Radio. Språkgeni? Inte alls. Den enda egentliga kunskap jag har om finskan är att det är ett agglutinerande språk - och det lärde mig H55plus (han i gul skjorta och röd bas) under ett stiglöpningspass så sent som i förra veckan.
Jag vet inte varför jag brukar låta radion stå på när Sisu Radio drar igång. Kanske gillar jag den finska musiken, kanske är språket musik nog för mig.
Men i dag förstod jag faktiskt vad de pratade om - även om jag inte förstod vad de sa.
Jag kunde urskilja några bekanta orddelar i agglutinerandet: viesti, suunnistu, Eksjö, kartta, kompassi, O-ringen.
Det är inte ofta de pratar om orientering i radion. Tyiskt att det var på finska.

Annat med orienteringanknytning:
Klockan 16.30 i morgon blir jag upplockad av Håstis för tur till Krämplingeskogen och Fellingsbros tvåkvällars.

Inga kommentarer: