tisdag 2 juni 2009

Bara en sketen liten bäck

Lillån gör verkligen skäl för namnet. Det är bara sin sista kilometern innan den mynnar ut i Hjälmaren som den överhuvudtaget kan kallas å. Före det är Lillån egentligen bara en sketen liten bäck.
Så min rekognoseringstur, på cykel i strilande regn, blev inte riktigt vad jag hoppats. Det kan bli ett trevligt brolopp från Rävgången upp till vattendammarna vid Boglundsängen (ungefär sju kilometer) men sedan blir det väldigt glest mellan broarna och bäcken är inte längre bredare än att det går att hoppa över den.
Men det blev en fin, 29 kilometer lång, cykeltur. I mitt letande efter Lillåns fåra mellan Vallby och Södra Lången stötte jag på ett trevligt och för mig tidigare obekant sommarstugeområde som heter Tjuse. Jag passerade också en fin gammal gård som heter Ättinge, samt det största flyttblock jag någonsin sett. Det kallas Älgastenen och är tolv meter högt. Bör besökas!
Men något långpass tror jag inte att det blir av Lillåbroloppet. Det skulle bli för långt, nästan tre mil. Jag får nog korta det till att gå mellan Hjälmaren och Boglundsängen.

Inga kommentarer: