fredag 20 mars 2009

Så hittade jag Asplövet

Jag upptäckte bloggaren Asplövet för en dryg vecka sedan. Jag gjorde det liksom på omvägar. Det började med att jag av någon anledning fick nys om Peizas Doma-kartpärm, vilket ledde vidare till Peizas blogg. Där nämnde han att han figurerade i ett blogginlägg hos Asplövet.
I Skogssport, som kom med posten i dag, skriver Rasmus Westergren om orienterare som bloggar. Han tar en del exempel som är rätt dåliga faktiskt, i alla fall som bloggar betraktade. Emma Engstrand, Helena Jansson och Minna Kauppi uppdaterar sina hemsidor sällan (Engstrand har inte skrivit något sedan slutet av januari) och inte har man någon möjlighet att kommentera det de skriver heller.
Asplövet har en desto bättre blogg. Bakom pseudonymen Asplövet döljer sig Täbyorienteraren Bengt Ivars, en H40-löpare som skriver de bittraste OL-nördtexter man kan tänka sig. Bitterheten verkar bero på trasiga knän som gör att han inte har ett enda resultat sedan 2004, då han i september var tio minuter efter Hellaslöparen Anders Thuresson i en medeldistanstävling i klassen H35.
Men vilken illustratör han är - och som han skriver:
"Det kommer kanske snart bara finnas en genuin norrotsklubb kvar och det är, mig hoppeligen, Väsby OK. Skulle det gå så jävla illa att även vi börjar ta beslut om att ingå i någon kollaboration så är det AspLövet som sätter sin egna lilla sekt till världen. För det är ändå så att jag har nog med att försöka undvika mina vanliga klubbkamrater och att behöva få en hel drös idioter till att låtsas bry sig om är inget som lockar."
Asplövet verkar förresten ha sysslat med en hel del kartpysel under årens lopp. Häromdagen dammade han av det här i ett blogginlägg.

1 kommentar:

AspLövet sa...

Hej Mats! Jag beklagar att du hittade min blogg. Inget gott kan komma ut av att läsa mina bittra betraktelser.

Några rättelser bara för den goda sakens skulle. Jag är en Väsby OK löpare och har så alltid varit. Jag hade faktist en "halvriktig" orienteringsblogg 2005-2008 (http://aspleaf.blogspot.com) men mina tröstlösa försök till comeback blev till slut för bittert så jag var tvungen att lägga ner den.

Trevligt dock med orienteringsbloggar, som uppdateras frekvent, och som du säger är ni alldeles för få som håller på. Jag säger ni eftersom jag inte längre räknar mig själv som orienterare längre även om det fortfarande slinker in åsikter och kartor.