onsdag 4 mars 2009

Känsliga fötter varnas

Snart är den här, Icebug Spirit, orienteringsskon det pratats om i orienteringskretsar sedan i somras någon gång.



Tillverkaren menar att det är så mycket löpkänsla i Spirit att man i broschyren varnar för alltför mycket löpning i den. "Tävling och högintensiv träning i ospårad terräng, på distanser upp till 1,5 timmar", ska den användas till, skriver man. Uppvärmning och nedjogg rekommenderas man ha andra skor till. Spirit är lätt, mjuk och följsam och ställer därför höga krav på orienterarens fotmotorik. "Använd därför skon i begränsad utsträckning början så att muskler och senor i fötter och ben hinner tränas upp." skriver tillverkaren.
Det låter egentligen inte som en sko för H50+.
Men när den kommer ska den provas. Och sitter den bra på foten så köper jag den. Orientering på medeldistans ska jag väl ändå våga använda den till.

Förkylningen har nästan givit med sig, men inte träning förrän jag känner mig helt säker. Nästa vecka?

3 kommentarer:

Thomas Johansson sa...

Fula skor med en stor loppa på sidan och dessutom med varningstext. Nej, tacka vet jag Mountainbear Gladiators.

Thomas Johansson sa...

Glömde nämna att de är 60 gram lättare; 235g!

Mats Carlsvärd sa...

För så rättvis jämförsle som möjligt bör nämnas att OMM-varianten(odubbad) av Spirit väger 265 g, alltså bara 30 g mer än Mountainbear Gladiators.