lördag 21 mars 2009

Genom Örebros bostadsområden, del 2: Norr

Fint vårväder. Långpass. Asfaltslöpning. Då fortsätter jag på samma linje som förra gången: besöker bostadsområden.
I tisdags sprang jag västerut. I dag blev det norrut istället. Och kartan blev väldigt långsmal.

Centrala Örebro är omringat av egnahemsområden som byggdes under 1900-talets första decennier.
Jag började dagens tur med att springa till det charmigaste av dessa områden: Rynninge. Dit är det prick en kilometer. Gatunätet i Rynninge har ingen som helst regelbundenhet och inget hus är det andra likt. Mitt i området ligger skolhuset. När bostadsområdet skapades 1908 bodde här uteslutande arbetare vid Statens Järnvägars verkstäder.

Grenadjärstaden, 1,6 kilometer, är ett av Örebros nyaste bostadsområden. När regementet I3 gick i graven på 1990-talet började det militära området sakta förändras och består nu av en hel del bostäder, främst radhus.

Örebrobostäders 5 tiovåningshus på Majorsgatan kommer jag till efter 2,1 kilometer.

Vad området med 2000-talsvillorna strax efter Majorsgatan kallas, vet jag inte, men det kanske funkar med Pettersberg.

Det äldre villaområdet som kommer sen, när jag har sprungit 2,8 kilometer, kan vi kalla Henningsholm.

Sedan blir det en lång transportsträcka innan jag efter 5,2 kilometers löpning kommer fram till häckgatorna i Bettorp.

Vidare norrut och jag är framme i den östra delen av Lillån, 5,9 kilometer. Här är det villor så långt ögat ser, och håller de minsann inte på och planerar för ännu fler, i skogkanten på andra sidan Sättrabäcken.

Sen springer jag förbi Coop Forum och ut ur kartbilden, enda upp till villastaden Hovsta. När jag når dit har jag sprungit 9,5 kilometer och börjar bli trött.
Hovsta är Örebros mest avlägsna bostadsområde. Den genaste vägen från centrum och hit är åtta kilometer.

Tillbaka mot stan igen. När jag kommer till Hovsta kyrka efter 12,2 kilometer är jag tillbaka i Lillån. Jag tror att jag springer på den tidigare sträckningen av riksvägen. Den slingrar sig fram lite som vägarna gjorde förr. När Lillåns samhälle kom till vet jag inte, men här finns gamla butikslokaler, en före detta brandstation och flerfamiljshus som ser ut att vara från sent 1940-tal.

Efter Lillån hamnar jag i en situation av bostadslöshet igen. Först kommer det industriområde och sedan tar den stora Norra kyrkogården vid. Först efter att ha sprungit under motorvägen kommer jag efter 15,6 kilometer fram till Hagaby, Örebros allra första egnahemsområde. Folk byggde och flyttade in här 1905.

Jag springer genom en tunnel under den norra utfarten från Örebro och kommer in i det gamla villaområdet Ringstorp efter 16,0 kilometer.

Jag springer förbi Pettersbergs idrottsplats, där Hagaby har sin klubbstuga och kommer efter 16,5 kilometer in i miljonprogramsområdet Norrby. Precis som andra stora bostadsområden hade Norrby en ungdomsgård. På Norrbygården gjorde Mats Ronander sina första spelningar och hit kom världsartister på 1960-talet.

Nu är det bara knappt två kilometers löpning genom "Norr" innan jag är hemma. Rundan blev 18,1 kilometer.

Inga kommentarer: