lördag 29 november 2008

Orientering när den är som bäst

Premiären på Löpex Vinterserie i blev tuff. Banläggare Anders Dahlgren, Hagaby, startade oss vid Dammenlägret och drog i väg oss norrut längs Långtjärn och upp till Stensjöns västra strand, i höjd med Ymningshyttan ungefär.
Det gick bra, bara ett par småbommar inne i ringen.
De fyra första kontrollerna var gemensamma för alla tre banorna (korta, mellan och långa).
En del av distriktets duktiga juniorer hade tydligen problem i början. När jag närmade mig andra kontrollen blev jag omsprungen av Martin Regborn. Tänk, att ha haft honom bakom sig i nästan två kilometer!
Andra halvan av banan blev jobbig. Terrängen var underbar, men tung och kuperad. Och orienteringen var svår.
Carl sprang korta banan (5 km). Strongt att klara den. De var ett gäng som hjälptes åt. Men han missade tåget i början. När starten gick upptäckte han att han glömt startkortet i bilen. Så det blev nog ganska hårt tempo för att hinna ikapp de andra kortbanelöparna på väg till första.

Det här är min bana, 7,4 kilometer lång. Enligt gps:en innebar mina vägval att jag sprang 8,95 km.
Från Kartor med vägval


Den här helgen kunde man välja på att springa Vinterserien i Kilsbergen i dag eller Julserien i Arboga i morgon. Valet var inte svårt. Inget slår den här delen av Kilsbergen.
Det är ett tufft småkuperat och kolbottentätt skogsområde - ett sjuttiotal kolbottnar på kartutsnittet vi sprang på. Men även om människan satt dessa spår i skogen så har det aldrig bott någon här. Skogen har aldrig röjts för jordbruk. Här har aldrig funnits ens ett enda litet torp, i alla fall om man får tro författarna till boken Kilsbergstorp.

4 kommentarer:

Kalle sa...

Härligt race Mats - och Carl vilken prestation. Hälsa honom, om han nu inte läser farsans blogg regelbundet. Anders D. hade gjort ett mycket gott jobb av kartklippet att döma och vinterserien fick en värdig start.
Håller helt med dig. Denna terräng missar man inte gärna. Lie för tufft just nu för min ömmande vad. Kommer dock att få lämplig behandling på onsdag. Sen kör vi igen.

Anonym sa...

Rolig läsning och bra blogg! Vi var några som drog snett till första- Långa hade dessutom vänstervägvalet utanför kartkarten.

Mats Carlsvärd sa...

>>Kalle: Börja inte belasta för snart bara, även om jag vet att du har svårt att hålla igen.
>>M Regborn: Jo, jag hörde att ni gjorde ett par minuter där. Jag blev bara så förvånad när ni kom farande en efter en; först du, sedan Olof, och vid fyran dök plötsligt Wallenhammar och Markus upp.

Anonym sa...

Carl var verkligen duktig. Han drog oss andra delar av banan och orienterade riktigt säkert. Jag blev imponerad!
/C.Regborn