tisdag 15 september 2009

Londonrejset i detalj

Sådär ja, då är orienteraren Mats hemma igen, hos familjen och skannern med vilken han i detalj nu kan visa kartorna från helgens bravader. Men det är inte lätt ska ni veta, för kartorna är alldeles för stora för min gamla A4-skanner. Så det blir till att delskanna och försöka passa i hop. Efter en hel del jobb lyckades jag med den här:



I min enfald trodde jag att jag kunde lägga på gps-rutten på kartan, men si, det gick inte alls. Det såg inte klokt ut när jag försökte. Det var ingen vidare gps-precision där bland det gamla husen i City of London.

Istället har jag ritat in vägvalen i datorn. Det ser lite konstigt ut det med, men i stora drag stämmer det. Analysen (som väl egentligen bara är intressant för mig själv) visar var jag tappade tid.
1. Det skulle säkert varit 15 sekunder snabbare att springa genom kyrkparken
2. Jag läste fel och tvingades vända om. Det kostade en dryg minut.
3. Dumt att springa vänster runt huset direkt efter tvåan. 10 sekunder.
5. Det finns en kortare väg där man kommer in till kontrollen från andra hållet, men det handlar nog inte mer om 15 sekunders skillnad.
8. Ut från The Inner Temple var det lurigt. Jag hamnade i en återvändsgränd, men det gjorde tydligen de flesta. Jag har en bra sträckplacering. Om jag sprungit helt rätt hade jag nog varit 20 sekunder snabbare.
13. Skräckkontrollen! Den satt vid en pelare vid östra brofästet. Jag var där men såg den inte. Då tänkte jag att den kanske satt under bron, så jag sprang över den liviligt trafikerade gatan, snurrade ner i trapphuset, fortsatte under bron fram till en pelare. Där stod jag en stund och funderade innan jag sprang tillbaka samma väg. När jag komn upp från trapphuset såg jag skärmen där på andra sidan gatan. Den låg på marken. Tidsförlust: tre minuter.
15. Det är förmodligen 10 sekunder snabbare att ta högervägval sista halvan av sträckan.
18. Fel sida muren efter kontroll 17 kostade kanske 10 sekunder.
22. Jag tvekade och blev stående efter halva sträckan, men det räknas väl inte som bom?
24. Banans lättaste. Jag sprang för fort - förbi kontrollen! 5-10 sekunder.
25. Trött=dum. Jag läste inte definitionen och chansade på att kontrollen satt nere på gatan. Det gjorde den inte. 20 sekunder.
26. Dum grej igen. Jag sprang förbi gränden som jag skulle springa in i. 10 sekunder.
29. Jag såg inte det som de flesta andra såg: vägvalet till höger. 10-15 sekunder.

Jag bommade alltså drygt sex minuter. Men det var kul, väldigt kul.

Jag har ritat in min löprutt även på Routegadget. Där kan man se andras rutter också, exempelvis Ulf Magnussons och Thoams Löfgrens.