lördag 3 januari 2009

En katt bland hermelinerna

Det föll fem-sex centimeter snö i morse. Så jag och Carl cyklade ut i ett upplyst och ljuddämpad landskap framåt det som på vardagarna kallas lunchtid.
Ingen kul cykeltur alls, tyckte Carl, om den korta svängen ner till Naturens hus.
Jag blev däremot inspirerad, så eftersom förkylningen verkar ha gett sig satte jag på mig träningskläder och gps/puls-klocka och gav mig ut på ett långpass.
Dagens runda blev en fram och tillbaka-variant ut till Lindholmen ute på Hemfjärden. Jag var garanterat ensam löpare bland en hel del skrinnare på isen. Av blickarna att döma tyckte många att jag var ett exotiskt inslag.

Jag började och slutade vid slussenh. Passet blev 16,8 kilometer. Det gick bra att springa större delen av issträckan. Jag sprang där kommunens folk plogat för skridskokarna. Men på de ställen där isen var jämn och blank var det halkigt. Jag har tappat för många dubbar under framfoten för att Icebug-skorna ska greppa ordentligt vid frånskjuten. Nästa gång blir det något annat skofabrikat när det gäller dubbade vinterskor.
Många orienterare håller på med långfärdsskridskor på vintrarna. Man skulle kunna kombinera skridskoåkning och orientering. Hemfjärden skulle väl passa bra. Det är relativt säker is och det finns gott om kontrollpunkter i form av stora stenar som sticker upp ur isen. Jag undrar vem som fixar första tävlingen?

Inga kommentarer: