fredag 29 maj 2009

Skadad!

Inte bra. Det är nåt skit med vänster ankel. Det gör ont på utsidan, vid knölen.
Jag har, från och till, haft ont där sedan den dag jag fyllde 50 år.
Jo, det är sant.
Det var något som hände i det första åket när vi körde i backen i Säfsen.
Att åka slalom är en dum sysselsättning.

Sedan några dagar tillbaka gör det dock väldigt ont i vissa lägen. Ibland kan jag gå en lång sträcka utan att det känns någonting. Sedan, helt plötsligt, kan det börja smärta för varje steg jag tar. Att springa är inte att tänka på.

Men nästa vecka...kanske?


Vid kryssen känns smärtan mest. Även på själva knölen gör det ont. Orsak? Någon som har en teori. Åtgärd? Någon som har ett råd?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Kanske något jag skulle kunna se närmare på..... Man kanske skulle kunna skära bort problemet.
"Dr. Skalpell"

Thomas Johansson sa...

Nån sorts ledbandsgrej. Du stukade väl foten när du höll på med den jävla slalomen. Håll inte på med sånt! Jag har lite lätt ont på ungefär samma ställe runt fotknölen, men också på insidan av vaden. Det beror förmodligen på att jag trampade snett på Hälleforsterrängen. Det kändes inte mycket då utan dök upp när jag hade vilodag i förrgår och går över efter uppvärmning.
Hoppas du blir bättre snart. Kolla om det blir bättre efter mycket lugn uppvärmning. Tigerbalsam?

Mats Carlsvärd sa...

Dr. Skalpell får göra vad fan han vill, bara jag är fit for fajt till Jukola (om två veckor). Ring mig snarast!

Kalle sa...

Här är det på nytt dags att citera idrottsläkaren Dr Tjaba: "det är inte din fot som gör ont - det är din hjärna som tagit över". Skämt åsido - hoppas verkligen att det ger sig så du kan följa med till Finland. Tråkigt om du skulle missa resan och vi behöver dig! Verkar annars lite som ett ledbandsproblem - har du prövat att stabilisera med tejp?

Unknown sa...

"Det gör ont när kroppar brister" eller hur det nu var den där Karin sa....
Efter vår träff på DM sprint föreslår jag följande-
för att öka cirkulationen till området:
1. tvära friktioner en "skön" sysselsättning för din idrottsmassör
2. övningar med gummiband,eversion-plantar flexion- låg belastning 30ggr morgon och kväll.
3. antiinflammatoriska: kort men intensivt
4. provjogga, testa ökad belastning efter 3-4 dagars vila
5. spring tejpad i terräng
6.kolla länken och lär känna en ny del av din kropp, din kära peroneus longus och brevis...
http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/ankle/peroneal_tendinitis.php
Jukkola ? ger oddsen 80/20 till din fördel
Dr. Skalpell

Mats Carlsvärd sa...

Tack för stöd och sympati Thomas och Kalle. Och tack för professionella råd Fredrik. Jag knaprar Diklofenak för fullt och har massagetid inbokat. Gummiband ska jag också köpa - och en pall coachtejp!