tisdag 5 maj 2009

I väntan på Jukola

Vårsäsongen må vara över - men det är ju faktiskt inte så lång tid kvar till Jukola.
Jag såg det preliminära gubblaget på klubbens hemsida nyss. Jag är påtänkt för den långa nattsträckan som är 15 kilometer. (Jag kommer i verkligheten, med omvägar och bommar, att ha sprungit bortåt en halvmara.) Uttagningen torde innebära att UK menar att jag är näst starkast i laget (sistasträckan är längre). En annan tolkning är att klubben anser att jag är dummast i laget och en snäll jävel som aldrig säger emot.
För det är klart att det skulle vara behagligare att springa en något kortare sträcka, typ den kortaste, som bara är nio kilometer. Men den är tydligen vikt åt Svensson. Jag undrar vad det kostade?

Årets Jukola, i Mikkeli långt borta i östra Finland, kommer troligen inte att gå till historien som den Jukola-kavel som avgjordes i den mest natursköna finska skog som finns. Nej, tävlingen går i ett stadsnära militärt övningsområde. Det här är ett utsnitt av en tio år gammal karta över en del av tävlingsområdet.



Lattjo va? Grönt så det förslår! Och ett virrvarr av stigar och vägar att läsa fel på.
Man är väl korkad som ser fram emot det här.

Inga kommentarer: