söndag 26 april 2009

Mental härdsmälta - igen

Dagens övningar bestod av 8,5-milaresa solo (Carl har halsont) till medeldistansorientering i Finspång, bra öppning i fin småkuperad skog, mental härdsmälta som kostade mig drygt fem minuter, en hygglig avslutning, kortbyxor efter dusch i strålande solsken, spännande kamp i H18 där Hagabys Martin Regborn till slut slog tvåan Albin Ridefelt med en dryg minut.

Dagens stora miss är en ytterst pinsam historia - och tyvärr är ju pinsamt agerande i skogen inte helt ovanligt när det gäller Orienteraren Mats.
Men jag har mentala styrkor också. Bara det att jag väljer att visa upp misslyckandet offentligt i form av gps-spår är ett bevis för att jag är imponerande prestigelös och självutlämnande, en person som är beredd att visa upp sina allra sämsta sidor. Visst skäms jag, men skiten ska fram i ljuset. Jag är transparensen personifierad.
Hur det kunde hända begriper jag inte. Jag stannade efter 150 meters löpning och trodde då att jag sprungit 400 meter! Jag vände tillbaka en bit, irrade på en stig som jag trodde var strax bakom min kontroll, men var i verkligheten på en stig 250 meter före kontrollen. Det ni!

Martin Regborn tog rejäl revansch i H18Elit efter en mindre lyckad insats på långdistansen i går. Det var kul att följa tävlingen. Vid varvningen efter ungefär halva loppet ledde gårdagssegraren Ridefelt med en halvminut före Regborn, men hagabyaren avslutade starkt och vann klart. KFUM:s Christer Garpenlund blev femma. Starkt!


Martin Regborn på väg från varvningskontrollen. Han tog sikte på Fotografen Mats som i stressen misslyckades med att få till ett kort med skärpa. Ännu mer oskärpt var Orienteraren Mats en dryg timma tidigare, mellan kontroll fem och sex på H50-banan.

1 kommentar:

Kalle sa...

Hej Orienteraren Mats,
Det är bara att bita ihop och komma igen. Låt oss citera den berömde idrottspsykologen Doktor Tjaba ur hans frågespalt.
"Fråga: Hej Svejs! Vi körde en teknikträning med ledstångsövning och sista säkra. Fick då tips att det lugnt in till kontrollen. Är det vettigt? Vad är din åsikt?
Svar: Tjafs, kör järnet tills du är framme och stämpla. Svårare än så är det inte."
Där du ser. Kör hårt. Tror också detta tips kan vara något just nu för din kollega H55plus som härmed får del av Doktor Tjabas kunnande.