söndag 21 september 2008

Mats råd: Köp en 305:a

En GPS-klocka - jag tänkte att det kanske skulle vara en lämplig sak att önska sig i 50-årspresent. Men hur ska jag stå ut i fem månader. Det går bara inte.
I kväll har jag försökt utröna om jag ska köpa den senaste Garmin-klockan, 405, eller föregångaren, den lite klumpigare 305. Inte lätt. Håstis har 305:an och KG har 405:an. Båda är nöjda. 405:an kostar tusen spänn mer än 305:an.
Det finns tillfällen då man ska övervina sin blygsel, så jag drog iväg ett mail till Mats Troeng, mannen som utvecklat programmet Quickroute, ett verktyg som passar in en gps-fil på en karta, så man kan se inte bara var man sprungit, utan även vilken fart man haft på olika ställen längs banan. Så här har förresten Mats Troeng själv sprungit under året.
Mats sprang på lördagen kvalet till SM-långdistans, och springer idag finalen, men ett SM hindrar honom tydligen inte från att kolla och svara på mail.
Svaret på min fråga "Rekommenderar du 305 eller 405?" kom blixtsnabbt: "Jag har en 305:a och har inga som helst planer på att uppgradera, så där har du min ståndpunkt."
Så nu vet jag vad jag ska köpa.

Inga kommentarer: