måndag 22 september 2008

Att bita i för nybörjare 1969

Från kartor

Min första orienteringstävling var inte alls i Kolmården. Den var i Finspång, i skogen norr om Grosvads idrottsplats, den 17 augusti 1969. Jag hittade kartpärmen under vindsröjningen häromdagen. Jag har noga antecknat 1 (1) överst till höger på pappret som jag klistrat upp kartan på. Tävling 1, första orienteringsåret.
Klicka upp kartan i stort format - och titta noga. Klassen är NP, vilket torde betyda Nybörjare Pojkar. Banan är 3,2 kilometer ock svårighetsgraden... tja, vad är det för svårighetsgrad egentligen?
När jag tittar på banan blir jag förskräckt. Var det här en nybörjarbana? Var det det här jag skickades ut på första gången som jag - tio år gammal - var ensam i skogen.
Jag minns inte ett dugg av tävlingen, och jag undrar i dag vilka tankar jag hade i huvudet när jag irrade runt i stiglöst land de 650 meterna mellan kontroll 2 och 3. Och vad kände jag när jag fick kartan i min hand vid starten? Är det någon som ser någon ledstång någonstans?
På något sätt tog jag mig runt banan. Tiden blev 1 timma 20 minuter och 18 sekunder. Så här efterhand är jag väldigt stolt över den prestationen.

2 kommentarer:

acinnaleh sa...

Så roligt Mats att du bloggar om orientering! Det är väl förresten samma område som är avlyst för tiomila 2010? http://www.10mila.se/2010/index.asp?page=426&avd=178&lang=0

Mats Carlsvärd sa...

Vaket! När de stora klubbarna får reda på att jag har erfarenhet av terrängen hör de säkert av sig ;-)