söndag 21 september 2008

Jag hittade Nideborns gamla karta

Från kartor

Föräldrarna var på besök i går. Farsgubben och jag kom att prata om när jag började springa orientering. Vi var överens om att det var 1969 och att den första tävlingen var någonstans i Kolmårdens djupa mörka skogar.
Vi pratade också om den första kontakten med en orienteringskarta. Det måste ha varit samma år och kartan var Claes Nideborns karta över Rydskogen i Linköping.
"Du kan väl titta om du har någon karta i någon gömma hemma", sa jag till pappa Bartil (Karlsson och tävlingsaktiv i IFK Linköping på 1950- och 1960-talen).
"Skulle inte tro att jag har någon", blev tyvärr hans svar.
Men i dag visade det sig att jag ju har ett exemplar själv. Under en vindsröjning - det försvann grejer motsvarande innehållet i fyra banankartonger och två stora papperskassar - hittade jag en pärm med tävlingskartor från min tid som pojkorienterare, och en plastfick som innehöll små berättelser om en del av tävlingarna. I den där plastfickan låg tre exemplar av Nideborns sportkarta.
När jag började orientera var kartorna i 25 000-del, men kartan över Rydskogen var en 10 000-del. Det måste ha varit en av de första orienteringskartorna med den skalan.
Så här ser Rydskogen ut i dag.

Inga kommentarer: