torsdag 25 september 2008

Jag testade det där med pip

Man lär sig hela tiden nya saker. I går hörde jag för första gången talas om beep-test, men det torde heta bleep för det är väl det som är det engelska ordet för pip.
De flesta kanske redan känner till denna fysisk plåga, men för mig var det en nyhet.
Pip-testet går ut på att springa en sträcka av 20 meter, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Till att börja med ska man springa de 20 meterna på nio sekunder (tiden mellan pipen). Sedan kortas tiden mellan pipen successivt. Man måste springa fortare och fortare. Testet är slut när man inte längre hinner springa de 20 meterna på den tid som går mellan två pip. Om det är världsklass på ens förmåga så står man ut tills testet är slut efter 22 minuter. Då är det 4 sekunder mellan pipen
Otroligt intressant.
Det här är tydligen ett bekant test bland fotbollsspelare, militärer, brandsoldater med flera runt om i världen.
Jobbarkompisen Daniel (han har spelat fotboll i småländska Malmbäck, där det faktiskt finns andra sysselsättningar än att gå i kyrkan) motionerade genom att göra testet i går. Jag tände direkt, lånade hans CD-skiva och testade i dag nere i motionshallen på NA.
Jag kom till nivå 12 sträcka 2, sen gav jag upp.
Jag måste testa igen. En gång i veckan låter väl lagom. Det tar ju bara 10-15 minuter (plus tid för dusch och omklädning) i anspråk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Årskurs 9, ht: Kom till nivå 10, sträcka 3 eller 4 (minnet har bleknat något) Har inte gjort det sedan dess, men blev lite sugen nu! Något att på allvar göra ett nytt försök på i vinter, när mörkret sänker sig över vårt avlånga land!