måndag 20 juli 2009

En sväng förbi 34 Montagu Square

Londonbesöket i förra veckan skulle ha känts ofullständigt utan åtminstone en morgonjogg.
Jag bestämde mig för att börja i Regents Park så jag tog tunnelbanan från hotellet i Kings Cross till Baker Street.
Det var många joggare i den fina morgonen i den gröna parken.
Planen var att sedan ta sig ner genom Marylebone till Hyde Park. Rutten gick via ett par Beatles-adresser: 57 Wimpole Street, där Paul McCartney bodde hos flickvännen Jane Aschers familj ett par år, och 34 Montagu Square som Ringo Starr köpte och bodde i ett halvår innan har började hyra ut till olika artister (McCartney hyrde källarvåningen och inredde den till demostudio. Även Jimi Hendrix har bott i lägenheten.)
Väl framme vid Marble Arch slog jag tanken på en runda inne i Hyde Park ur hågen. Jag skulle inte hinna. Jag sprang istället direkt in på Green Street och fram till nummer 57, huset där alla fyra beatlarna bodde tillsammans en kort tid under 1963. De hatade lägenheten. Lennon och McCartney flyttade därifrån väldigt snabbt.
Sedan snirklade jag mig fram på gatorna ner mot Piccadilly Circus. Nästan framme sprang jag längs Savile Row med alla sina lyxiga skrädderier och kostymaffärer. Ägarna av 3 Savile Row i slutet av 1960-talet smälte inte direkt in i mängden. Beatlarnas företag Apple köpte fastigheten 1967. Det var där de gjorde sin berömda takkonsert en ruggig januaridag 1969, bandets sista framträdande och nästan det sista de gjorde alla fyra samtidigt. Konserten stoppades av polis efter att grannar på gatan klagat.
Löprundan, som slutade på Piccadillys tunnelbanestation, blev 7,8 kilometer.
(Beatlesfakta: "Roadrunner" av Lars-Åke Madelid)

Inga kommentarer: